“Deze vraag zat ook in de vorige toets. Klopt dit wel?”. Dit is een veelgehoorde vraag aan onze IEP Klantenservice wanneer leerlingen snel achter elkaar twee opeenvolgende toetsen maken. Het antwoord is: dat klopt! Om de kwaliteit van de toetsen en de resultaten in het IEP LVS te borgen, bevatten onze toetsen steeds enkele vragen van een andere toets. Deze vragen tellen niet mee voor het uiteindelijke resultaat. We gebruiken deze zogeheten ankervragen om de kwaliteit en de vergelijkbaarheid tussen de toetsen te waarborgen.
5
1
Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 3 van 5
Artikelen in deze sectie
- Mogen leerlingen hulpmiddelen gebruiken tijdens het maken van de toets?
- In periode 2 neem ik hetzelfde niveau referentietoets af als in periode 1. Een leerling heeft in periode 1 al heel hoog gescoord. Welke toets neem ik nu af?
- In de ene toets zitten dezelfde vragen als in de andere toets, daarom herkennen de leerlingen sommige vragen. Hoe komt dit?
- Hoe kan ik een resultaat van een leerling verwijderen?
- Waarom heten de toetsen in de middenbouw a en b, en in de bovenbouw versie 1 en versie 2?
- Hoeveel tijd krijgen de leerlingen voor een toets?
- Hoe beoordeel je taalverzorging op papier als een leerling een letter in spiegelbeeld schrijft?
- Kan ik vaker een toets afnemen binnen één periode?
- De leerling heeft de toets per ongeluk te vroeg afgesloten, wat nu?
- Kan ik zowel leestechniek als leesexpressie meten met één tekst, of moet ik beide teksten afnemen?