Nee, dat moet niet. Maar het kan wel.
Wat betekent een maximale score?
Er is psychometrisch bepaald wat de maximale score op de toets is. De maximale score is de score waarbij we met voldoende zekerheid een betrouwbare uitspraak kunnen doen over het niveau van de leerling. Heel simpel gezegd; 'De leerling had nooit hoger kunnen scoren, dus er is een goede kans dat de leerling meer aan kan dan het nu heeft kunnen laten zien.'
Moet ik doortoetsen?
Of je direct gaat doortoetsen, hangt af van de vervolgstappen die je gaat zetten. Als je op basis van de IEP-toetsen je onderwijsaanbod en -aanpak de komende tijd gaat afstemmen op de onderwijsbehoefte van deze leerling of als je al doelen van een hoger niveau hebt aangeboden, kan het heel zinvol zijn om een toets van een hoger niveau af te nemen. Als je geen doelen van een hoger niveau gaat aanbieden, dan pas je je onderwijsaanbod aan door te verdiepen of verrijken. Bij verdiepen of verrijken hoef je geen andere toets af te nemen. Vraag jezelf dus altijd af wat je gaat doen met de informatie van een toets. Kijk in ons stappenplan voor richtlijnen over het klaarzetten van een passende toets.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Een leerling heeft twee keer achter elkaar de maximale score gehaald, waarom is de leerling ondergemiddeld gegroeid?
- Bij het analyseren kom ik inhoudelijke verschillen tegen tussen versie 1 en versie 2, hoe kan dat?
- Bij een leerling staat ‘geen resultaat’. Wat betekent dit?
- Een leerling heeft minimaal gescoord. Moet ik terugtoetsen?
- Een leerling heeft maximaal gescoord. Moet ik doortoetsen?
- Hoe lees ik de leergroeimeter in het leerlingprofiel?
- Bij het tabblad leergroei en in de dwarsdoorsnede zie ik niets staan. Hoe komt dit?
- Een leerling haalt op een ‘makkelijkere’ toets (<1F-1F-2F) een hogere ontwikkelscore dan op een ‘moeilijkere’ toets (1F-2F). Hoe kan dit?
- Een leerling haalt op een ‘makkelijkere’ toets (<1F-1F-2F) een lagere ontwikkelscore dan op een ‘moeilijkere’ toets (1F-2F). Hoe kan dit?
- Wanneer scoort mijn groep voldoende?