Tot en met eind groep 5 (voor rekenen midden groep 6) is het belangrijk dat je alle leerlingen zoveel mogelijk het reguliere aanbod geeft en ervoor zorgt dat (bijna) alle leerlingen deze doelen halen. Dit zie je ook terug in de methodes; er wordt gedifferentieerd op het gebied van strategieën, niet op de hoeveelheid/soort doelen. Met deze doelen leg je de basis voor de referentieniveaus 1F en 2F/1S die daarna volgen, dus het is belangrijk dat bij iedere leerling deze basis op orde is. Daarom geldt voor iedere leerling in leerjaar 3 t/m 5 dat je de normlijn 2F/1S kunt gebruiken om ambities op te stellen.
Vanaf groep 6 wordt er gewerkt aan de referentieniveaus. Daar gaat het onderwijsaanbod zich wat meer splitsen en wordt er gedifferentieerder lesgegeven. Op het moment dat leerlingen de lijn van leerjaar 3 t/m 5 vast kunnen houden, dan zijn de leerlingen op weg naar het streefniveau. Dit is een doorlopende lijn, daarom sluit 3 t/m 5 aan op 1S/2F. Op het moment dat leerlingen deze lijn niet vast kunnen houden, gaan zij op weg naar het 1F-niveau. Daarom is groep 6 het startpunt voor de 1F-lijn.
N.B. Voor leerlingen die in 3 t/m 5 al echt 'buiten de boot' vallen, zal je andere ontwikkellijnen verwachten en nastreven. Dat doe je dan op individueel niveau, bijvoorbeeld met een OPP.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Bij het analyseren kom ik inhoudelijke verschillen tegen tussen versie 1 en versie 2, hoe kan dat?
- Bij een leerling staat ‘geen resultaat’. Wat betekent dit?
- Een leerling heeft minimaal gescoord. Moet ik terugtoetsen?
- Een leerling heeft maximaal gescoord. Moet ik doortoetsen?
- Hoe lees ik de leergroeimeter in het leerlingprofiel?
- Bij het tabblad leergroei en in de dwarsdoorsnede zie ik niets staan. Hoe komt dit?
- Een leerling haalt op een ‘makkelijkere’ toets (<1F-1F-2F) een hogere ontwikkelscore dan op een ‘moeilijkere’ toets (1F-2F). Hoe kan dit?
- Een leerling haalt op een ‘makkelijkere’ toets (<1F-1F-2F) een lagere ontwikkelscore dan op een ‘moeilijkere’ toets (1F-2F). Hoe kan dit?
- Wanneer scoort mijn groep voldoende?
- Hoeveel leergroei mag ik verwachten van een leerling tussen twee toetsmomenten?