De vaardigheid van schrijven van de letters is voorwaardelijk aan het goed kunnen maken van een toets taalverzorging. Als er nog veel fouten worden gemaakt in het schrijven van de letters is de toets niet goed te beoordelen. Je weet immers niet of de leerling fouten maakt door gebrek aan schrijfvaardigheid (het schrijven van letters) of gebrek aan spellingvaardigheid.
Wees er zeker van dat de schrijfvaardigheid van de leerling goed genoeg is, anders is de toets taalverzorging niet goed te beoordelen en zou je strikt gezien alle gespiegelde letters fout moeten rekenen. Als je zeker weet dat de leerling de goede letter bedoelt dan kun je de letter goed rekenen, zeker als je dat in de klas ook zo doet.
Bij de digitale versie van de toets worden gespiegelde letters altijd fout gerekend.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Mogen leerlingen hulpmiddelen gebruiken tijdens het maken van de toets?
- Kunnen leerkrachten aantekeningen plaatsen bij de doelen/observaties in leerjaar 1 en 2?
- Hoeveel observatiemomenten in leerjaar 1 en 2 plan je per jaar?
- Kunnen in leerjaar 1 en 2 ook doelen van groep 3 geobserveerd worden?
- Is er een mogelijkheid om in het observatieinstrument voor leerjaar 1 en 2 eigen doelen toe te voegen?
- Kun je de observaties voor leerjaar 1 en 2 tussendoor opslaan?
- Komen de doelen voor leerjaar 1 en 2 ook op papier?
- In de ene toets zitten dezelfde vragen als in de andere toets, daarom herkennen de leerlingen sommige vragen. Hoe komt dit?
- Hoe kan ik een resultaat van een leerling verwijderen?
- Waarom heten de toetsen in de middenbouw a en b, en in de bovenbouw versie 1 en versie 2?