Wij doen vanuit het IEP LVS geen uitspraak over het wel of niet gebruiken van hulpmiddelen zoals een tafelkaart (of kralen, of iets dergelijks), wij zeggen dus niet dat het wel of niet mag.
De toetsen zijn in principe zo gemaakt dat hulpmiddelen niet nodig zijn. De bedoeling is dat de leerlingen zoveel mogelijk bruikbare informatie uit de toets zelf halen, maar als de leerkracht het beter vindt dat een leerling een hulpmiddel gebruikt dan mogen jullie dat zelf bepalen.
Scholen moeten zich echter wel realiseren dat wanneer zij een leerling toestaan om hulpmiddelen te gebruiken, dit invloed heeft op de validiteit en betrouwbaarheid van de meting. Doordat je een bepaald deel van bijvoorbeeld de rekenvaardigheid niet meet, kan je de behaalde ontwikkelscore niet vergelijken met eerdere metingen (en/of de andere leerlingen). De uitslag kan dus een vertekend beeld geven.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Mogen leerlingen hulpmiddelen gebruiken tijdens het maken van de toets?
- In periode 2 neem ik hetzelfde niveau referentietoets af als in periode 1. Een leerling heeft in periode 1 al heel hoog gescoord. Welke toets neem ik nu af?
- In de ene toets zitten dezelfde vragen als in de andere toets, daarom herkennen de leerlingen sommige vragen. Hoe komt dit?
- Hoe kan ik een resultaat van een leerling verwijderen?
- Waarom heten de toetsen in de middenbouw a en b, en in de bovenbouw versie 1 en versie 2?
- Hoeveel tijd krijgen de leerlingen voor een toets?
- Hoe beoordeel je taalverzorging op papier als een leerling een letter in spiegelbeeld schrijft?
- Kan ik vaker een toets afnemen binnen één periode?
- De leerling heeft de toets per ongeluk te vroeg afgesloten, wat nu?
- Kan ik zowel leestechniek als leesexpressie meten met één tekst, of moet ik beide teksten afnemen?