Voor de inspectie ben je verplicht om een gedegen instrument voor sociaal-emotionele ontwikkeling te gebruiken en de leerlingen daarmee systematisch te volgen. Daarmee voldoe je dus al vrij snel aan de eis van de inspectie. De instrumenten sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in het IEP LVS zijn bedoeld als self-assessment en als hulpmiddel om het gesprek aan te gaan met je leerlingen.
Daarnaast ben je verplicht om sociale veiligheid en welbevinden te monitoren in groep 7 en 8 volgens de eisen die de wet Veiligheid op School stelt. Scholen mogen zelf bepalen welk instrument ze gebruiken voor het monitoren van de sociale veiligheid. Daarvoor hebben wij een koppeling met Vensters van de PO-raad; dit is één van de goedgekeurde instrumenten.
Dit schooljaar kan je de monitoringsgegevens tot het einde van het schooljaar aanleveren bij de inspectie, dit kan via Vensters. Vergeet niet om Vensters hiervoor toestemming te geven.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Vullen leerkrachten ook een vragenlijst in bij de hart en handen instrumenten?
- In de zomer kan ik een aantal weken niet toetsen. Waarom is dat? En kan ik hier iets aan veranderen?
- Hoe worden de kosten voor het IEP LVS berekend?
- Komt er in het IEP LVS ook aanbod voor leerjaar 1 en 2 (kleuters)?
- Is het IEP LVS goedgekeurd door de Expertgroep Toetsen PO?
- Voldoen de hart en handen-instrumenten in het IEP LVS aan de eisen van de inspectie?
- Waarom is het IEP LVS digitaal en niet op papier? Zijn er ook uitzonderingen?
- Op welke apparaten kan het IEP LVS worden afgenomen?
- Hoe neem ik ouders mee in de overgang naar het IEP LVS?
- Voor een LWOO-indicatie/het opstellen van een OPP moeten we leerachterstand aangeven. Hoe doen we dat met het IEP LVS?