Voor de inspectie ben je verplicht om een gedegen instrument voor sociaal-emotionele ontwikkeling te gebruiken en de leerlingen daarmee systematisch te volgen. Daarmee voldoe je dus al vrij snel aan de eis van de inspectie. De instrumenten sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in het IEP LVS zijn bedoeld als self-assessment en als hulpmiddel om het gesprek aan te gaan met je leerlingen.
Daarnaast ben je verplicht om sociale veiligheid en welbevinden te monitoren in groep 7 en 8 volgens de eisen die de wet Veiligheid op School stelt. Scholen mogen zelf bepalen welk instrument ze gebruiken voor het monitoren van de sociale veiligheid. Daarvoor hebben wij een koppeling met Vensters van de PO-raad; dit is één van de goedgekeurde instrumenten.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Welke devices kan ik gebruiken voor de digitale IEP LVS-instrumenten?
- Wat zijn handige functies in het IEP LVS?
- Welke toetsen en instrumenten bevat het IEP LVS?
- Vullen leerkrachten ook een vragenlijst in bij de hart en handen instrumenten?
- In de zomer kan ik een aantal weken niet toetsen. Waarom is dat? En kan ik hier iets aan veranderen?
- Hoe worden de kosten voor het IEP LVS berekend?
- Is het IEP LVS goedgekeurd door het College voor Toetsen en Examens (CvTE) (voorheen door Expertgroep toetsen PO)?
- Voldoen de hart en handen-instrumenten in het IEP LVS aan de eisen van de inspectie?
- Hoe neem ik ouders mee in de overgang naar het IEP LVS?
- Voor een LWOO-indicatie/het opstellen van een OPP moeten we leerachterstand aangeven. Hoe doen we dat met het IEP LVS?