Als het toetsadvies hoger is dan het schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet dit motiveren. Als het toetsadvies lager is dan het schooladvies, dan mag het schooladvies niet aangepast worden.
Hoe onderbouw je je keuze om wel of niet het schooladvies aan te passen?
Je kunt kijken naar de resultaten van de leerling op de verschillende domeinen bij taalverzorging, lezen en rekenen. Heeft de leerling ergens boven verwachting goed gescoord? Hebben jullie hier de afgelopen periode bijvoorbeeld extra aan geoefend met de leerling? Dan is het fijn dat de leerling hierin gegroeid is! Of het genoeg is om het advies bij te stellen, heeft ook met andere aspecten te maken. Een kind is namelijk meer dan taal en rekenen.
Voor extra handvatten bij het geven van het schooladvies kun je gebruikmaken van de Handreiking Schooladvisering van de Rijksoverheid.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Moet het schooladvies van een leerling worden bijgesteld als het toetsadvies een half advies hoger is?
- Neemt Inspectie de resultaten van de doorstroomtoets 2024 mee in de beoordeling van de leerresultaten?
- Als een leerling de toets later gemaakt heeft, wanneer ontvang ik dan de resultaten?
- Wanneer ontvang ik de resultaten?
- Waar vind ik de eindtoetsresultaten van vorige schooljaren?
- Een leerling hoeft de IEP Doorstroomtoets niet te maken o.b.v. ontheffingsgronden, maar maakt de toets wel. Telt deze leerling mee in het gemiddelde?
- Waar kan ik de leeswijzers van de rapportages terugvinden?
- Wat moet ik doen als de uitslag van de doorstroomtoets afwijkt van het schooladvies?
- Wat bepaalt het instroomniveau op het vo: het schooladvies of de doorstroomtoets?
- Hoe wordt de score van de IEP Doorstroomtoets berekend?