Per onderdeel van de IEP Eindtoets wordt bekeken welk referentieniveau de leerling beheerst. Deze niveaus zijn in 2010 door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vastgesteld en beschrijven de taal- en rekendoelen die een leerling bij de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs zou moeten beheersen. Voor taalverzorging en lezen zijn dat de referentieniveaus 1F en 2F. Voor rekenen is dat 1F en 1S. Het fundamentele niveau 1F is het niveau dat een leerling aan het einde van de basisschool tenminste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de leerlingen op de basisschool een hoger niveau haalt; het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen het 1S-niveau. Om leerlingen te begeleiden en te ondersteunen richting deze eindniveaus, worden de referentieniveaus uitgewerkt in tussendoelen en leerlijnen.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Wat zijn de referentieniveaus taal en rekenen?
- Als een leerling de toets later gemaakt heeft, wanneer ontvang ik dan de resultaten?
- Waar vind ik de eindtoetsresultaten van vorige schooljaren?
- Een leerling hoeft de IEP Eindtoets niet te maken o.b.v. ontheffingsgronden, maar maakt de eindtoets wel. Telt deze leerling mee in het gemiddelde?
- Wanneer ontvang ik de resultaten?
- Waar kan ik de leeswijzers van de rapportages terugvinden?
- Wat moet ik doen als de uitslag van de eindtoets afwijkt van het schooladvies?
- Hoe onderbouw ik de keuze om het schooladvies al dan niet bij te stellen?
- Wat bepaalt het instroomniveau op het vo: het schooladvies of de eindtoets?
- Hoe wordt de score van de IEP Eindtoets berekend?