Per onderdeel van de IEP Doorstroomtoets wordt bekeken welk referentieniveau de leerling beheerst. Deze niveaus zijn in 2010 door het Ministerie van OCW vastgesteld en beschrijven de taal- en rekendoelen die een leerling bij de overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs zou moeten beheersen. Voor taalverzorging en lezen zijn dat de referentieniveaus 1F en 2F. Voor rekenen is dat 1F en 1S. Het fundamentele niveau 1F is het niveau dat een leerling aan het einde van de basisschool ten minste zou moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de leerlingen op de basisschool een hoger niveau haalt; het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen het 1S-niveau. Om leerlingen te begeleiden en te ondersteunen richting deze niveaus zijn deze uitgewerkt in tussendoelen en leerlijnen. Meer informatie over de referentieniveaus vind je op de website van het SLO.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Moet het schooladvies van een leerling worden bijgesteld als het toetsadvies een half advies hoger is?
- Neemt Inspectie de resultaten van de doorstroomtoets 2024 mee in de beoordeling van de leerresultaten?
- Als een leerling de toets later gemaakt heeft, wanneer ontvang ik dan de resultaten?
- Wanneer ontvang ik de resultaten?
- Waar vind ik de eindtoetsresultaten van vorige schooljaren?
- Een leerling hoeft de IEP Doorstroomtoets niet te maken o.b.v. ontheffingsgronden, maar maakt de toets wel. Telt deze leerling mee in het gemiddelde?
- Waar kan ik de leeswijzers van de rapportages terugvinden?
- Wat moet ik doen als de uitslag van de doorstroomtoets afwijkt van het schooladvies?
- Wat bepaalt het instroomniveau op het vo: het schooladvies of de doorstroomtoets?
- Hoe wordt de score van de IEP Doorstroomtoets berekend?