Welke mogelijkheden zijn er voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte bij de papieren doorstroomtoets? Welke mogelijkheden zijn er voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte bij de papieren doorstroomtoets?

Welke mogelijkheden zijn er voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte bij de papieren doorstroomtoets?

Het kan zijn dat er leerlingen aan de toets meedoen die een specifieke ondersteuningsbehoefte hebben. Bijvoorbeeld leerlingen met: dyscalculie, dyslexie, een visuele beperking en/of een auditieve beperking. Deze leerlingen kunnen baat hebben bij een aangepaste versie. De IEP Doorstroomtoets houdt in alle versies waar mogelijk rekening met de specifieke ondersteuningsbehoeften. Zo is nagedacht over het lettertype en het kleurgebruik. De vormgeving zorgt voor een rustig beeld zodat alle leerlingen, ook de leerlingen die meer moeite hebben met taal of rekenen, de toets kunnen maken. 

 

De IEP Doorstroomtoets is beschikbaar in de volgende aangepaste versies: 

  • standaard versie met audio-ondersteuning; 
  • vergrote versie; 
  • vergrote versie met audio-ondersteuning; 
  • zwart-wit versie; 
  • zwart-wit versie met audio-ondersteuning; 
  • vergrote zwart-wit versie; 
  • vergrote zwart-wit versie met audio-ondersteuning; 
  • op aanvraag is er ook een braille versie van de papieren IEP Doorstroomtoets beschikbaar. 

Hieronder staan suggesties die als ondersteuning mogen worden ingezet voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. 

Leerlingen met dyscalculie 

  • Extra tijd voor het maken van de vaardigheid Rekenen. 
  • De toets maken op een rustige werkplek buiten de klas.

Leerlingen met dyslexie 

  • Extra tijd voor het maken van alle vaardigheden. 
  • De toets maken op een rustige werkplek buiten de klas. 
  • De vergrote versie gebruiken. 
  • Audio-ondersteuning gebruiken bij alle vaardigheden. 

 Leerlingen met kleurenblindheid 

  • zwart-wit versie van de IEP Doorstroomtoets gebruiken  

 Leerlingen met visuele beperking 

  • braille versie van de IEP Doorstroomtoets gebruiken  

 Leerlingen met een auditieve beperking  

Leerlingen met een auditieve beperking kunnen de reguliere versie van de papieren IEP Doorstroomtoets maken, deze bevat geen luisteronderdelen. 

Leerlingen met concentratieproblemen 

  • Extra tijd voor het maken van alle vaardigheden. 
  • De toets maken op een rustige werkplek buiten de klas. 

 Cognitief zwakke leerlingen (vermoedelijke uitstroom naar praktijkonderwijs of VSO) 

  • De IEP Doorstroomtoets loopt op in niveau. Dit draagt bij aan een succeservaring van de leerling en kan het zelfvertrouwen vergroten. Zo kunnen ook leerlingen die minder vaardig zijn in taal en rekenen een aantal opgaven van de IEP Doorstroomtoets maken.  
  • Extra tijd voor het maken van alle onderdelen. 
  • De toets maken op een rustige werkplek buiten de klas. 
  • Audio-ondersteuning gebruiken bij alle onderdelen. 

 Leerlingen met taalontwikkelingsstoornis (TOS) 

  • Audio-ondersteuning gebruiken bij alle vaardigheden. 
  • De vragen bij de vaardigheid Rekenen bevatten waar mogelijk afbeeldingen om de hoeveelheid tekst te minimaliseren. 
  • Extra tijd voor het maken van alle vaardigheden en/of extra pauzes. 
  • De toets onder toezicht maken op een rustige werkplek buiten de klas. 

Neem contact met ons op bij vragen over aanvullende aanpassingen voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. We denken graag met je mee. 

Leerlingen met een motorische beperking 
Bij het maken van de papieren IEP Doorstroomtoets noteren leerlingen hun antwoord in een papieren boekje. Bij gesloten vragen zetten ze een kruisje voor het juiste antwoord en bij open vragen moeten ze één of meerdere letters/cijfers noteren. Indien een leerling hier niet toe instaat is, mag de leerling hierbij ondersteunt worden door een begeleider. De begeleider mag alleen helpen bij het invullen van de antwoorden. De begeleider mag geen inhoudelijke vragen van de leerling beantwoorden. In overleg is het ook mogelijk om de antwoorden digitaal op een antwoordblad te noteren. Neem hiervoor contact met ons op. 

Leerlingen met andere beperkingen of behoeften 
Het kan zijn dat een leerling om een andere reden dan hierboven genoemd behoefte heeft aan ondersteuning. Ook voor deze leerlingen denken we graag mee over een passende oplossing. Neem contact met ons op om samen te bespreken welke aanpassingen nodig en mogelijk zijn.

Plaatsonafhankelijke afname 
Het kan zijn dat een leerling niet in staat is om de IEP Doorstroomtoets op school te maken. Deze leerling mag in overleg met Bureau ICE de toets op een andere plek maken. Neem hiervoor contact met ons op om samen te bekijken welke aanpassingen nodig en mogelijk zijn.