Welke mogelijkheden zijn er voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte bij de digitale doorstroomtoets? Welke mogelijkheden zijn er voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte bij de digitale doorstroomtoets?

Welke mogelijkheden zijn er voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte bij de digitale doorstroomtoets?

Welke mogelijkheden zijn er voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte bij de digitale doorstroomtoets?

Het kan zijn dat er leerlingen aan de toets meedoen die een specifieke ondersteuningsbehoefte hebben. Bijvoorbeeld leerlingen met: dyscalculie, dyslexie, een visuele beperking en/of een auditieve beperking. Deze leerlingen kunnen baat hebben bij een aangepaste versie. De IEP Doorstroomtoets houdt in alle versies waar mogelijk rekening met de specifieke ondersteuningsbehoeften. Zo is nagedacht over het lettertype en het kleurgebruik. De vormgeving zorgt voor een rustig beeld zodat alle leerlingen, ook de leerlingen die meer moeite hebben met taal of rekenen, de toets kunnen maken. 

Hieronder staan suggesties die als ondersteuning mogen worden ingezet voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. 

Leerlingen met dyscalculie 

  • Extra tijd voor het maken van de vaardigheid Rekenen. 
  • De toets onder toezicht maken op een rustige werkplek buiten de klas.

Leerlingen met dyslexie 

  • Extra tijd voor het maken van alle vaardigheden. 
  • Audio-ondersteuning gebruiken bij de vaardigheid Lezen. 
  • Papieren tekstboekjes bij de vaardigheid Lezen. 
  • De toets onder toezicht maken op een rustige werkplek buiten de klas. 

Cognitief zwakke leerlingen (vermoedelijke uitstroom naar praktijkonderwijs of VSO) 

  • De digitale IEP Doorstroomtoets is adaptief. Hierdoor past de toets zich aan op het niveau van de leerling.  
  • Extra tijd voor het maken van alle onderdelen. 
  • Audio-ondersteuning gebruiken bij de vaardigheid Lezen. 
  • De toets onder toezicht maken op een rustige werkplek buiten de klas. 

Leerlingen met concentratieproblemen 

  • Extra tijd voor het maken van alle vaardigheden. 
  • De toets onder toezicht maken op een rustige werkplek buiten de klas. 

Leerlingen met taalontwikkelingsstoornis (TOS) 

  • Extra tijd voor het maken
  • Audio-ondersteuning gebruiken bij de vaardigheid Lezen. Bij de vaardigheden Taalverzorging en

Rekenen is voor alle leerlingen audio-ondersteuning aanwezig. 

  • De vragen bij de vaardigheid Rekenen bevatten waar mogelijk afbeeldingen om de hoeveelheid tekst te minimaliserenvan alle vaardigheden en/of extra pauzes. 
  • De toets onder toezicht maken op een rustige werkplek buiten de klas. 

Neem contact met ons op bij vragen over aanvullende aanpassingen voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis. We denken graag met je mee. 

Leerlingen met een visuele beperking 
We houden in de digitale IEP Doorstroomtoets rekening met onvolledige kleurenblindheid. Indien kleuren gebruikt worden voor een verwijzing, bijvoorbeeld in een diagram, wordt dit ondersteund met een patroon. De digitale IEP Doorstroomtoets is niet geschikt voor volledig kleurenblinde, zeer slechtziende of blinde leerlingen. Deze leerlingen kunnen gebruik maken van de zwart-wit of braille versie van een andere doorstroomtoets. Hiervoor kan contact opgenomen worden met OCW. 

Leerlingen met een auditieve beperking 
Leerlingen met een ernstige auditieve beperking kunnen de digitale IEP Doorstroomtoets niet maken, omdat deze luisteronderdelen bevat. Deze leerlingen kunnen gebruik maken van een andere doorstroomtoets. Hiervoor kan contact opgenomen worden met OCW. 

Leerlingen met een motorische beperking
Leerlingen hebben een muis en een toetsenbord nodig om door de digitale IEP Doorstroomtoets te navigeren en vragen te beantwoorden. Indien een leerling hier niet toe instaat is, mag de leerling hierbij ondersteund worden door een begeleider. De begeleider mag alleen helpen bij het navigeren door de toets en het invullen van de antwoorden. De begeleider mag geen inhoudelijke vragen van de leerling beantwoorden.

Leerlingen met andere beperkingen of behoeften
Het kan zijn dat een leerling om een andere reden dan hierboven genoemd behoefte heeft aan ondersteuning. Ook voor deze leerlingen denken we graag mee over een passende oplossing. Neem contact met ons op om samen te bespreken welke aanpassingen nodig en mogelijk zijn. Bureau ICE streeft ernaar de afname van de IEP Doorstroomtoets voor alle leerlingen mogelijk te maken. 

Plaatsonafhankelijke afname 
Het kan zijn dat een leerling niet in staat is om de IEP Doorstroomtoets op school te maken. Deze leerling mag in overleg met Bureau ICE de toets op een andere plek maken. Neem hiervoor contact met ons op om samen te bekijken welke aanpassingen nodig en mogelijk zijn.