De IEP Doorstroomtoets is ook geschikt voor leerlingen met een speciale ondersteuningsbehoefte. Voor deze leerlingen wordt de toets in een aangepaste vorm aangeboden. Het is aan de school om (eventueel samen met leerling/ouders) te bepalen, welke speciale ondersteuning nodig is om de eindtoets op een zo prettig mogelijke manier te laten verlopen. Het gaat hier bijvoorbeeld om:
- leerlingen met dyscalculie;
- leerlingen met dyslexie;
- leerlingen met een visuele beperking (slechtzienden)(voor blinde leerlingen, hebben we een braille versie);
- leerlingen met een auditieve beperking;
- cognitief zwakke leerlingen
- etc.
Er is geen wetgeving over welke leerlingen welke speciale ondersteuning mogen krijgen. Wij raden vanuit IEP aan om de afname van de eindtoets zoveel mogelijk te laten lijken op een lessituatie. Gebruikt een leerling tijdens de les een vergrote versie van het materiaal en/of audio-ondersteuning? Dan raden wij aan om de IEP Doorstroomtoets ook met deze ondersteuning te laten maken. Jullie bepalen als school uiteindelijk welke leerlingen welke ondersteuning krijgen, dat geef je vervolgens door in jullie eigen administratie wat meegaat in het OSO-dossier. Mochten jullie twijfelen aan jullie keuze, neem dan contact op met de onderwijsinspectie.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Is de audio-ondersteuning voor de vergrote en zwart-wit versie hetzelfde als voor de standaardversie met audio?
- Wanneer kan ik de audio-ondersteuning downloaden in de IEP-portal?
- Welke ondersteuning is er mogelijk bij de IEP Doorstroomtoets?
- Welke leerlingen mogen gebruik maken van speciale ondersteuning?
- Welke speciale ondersteuning is geschikt voor leerlingen met dyslexie/dyscalculie?
- Ik heb bij de papieren doorstroomtoets een speciale versie besteld zonder audio, maar ik wil voor deze leerling toch graag audio-ondersteuning aanvragen. Hoe moet dat?
- Ik heb géén speciale versie besteld voor een leerling, kan ik toch de audio-ondersteuning gebruiken?