Hoe kan ik zicht houden op doelen uit een vorig thema voor leerlingen die ze niet zelfstandig of met hulp kunnen? Hoe kan ik zicht houden op doelen uit een vorig thema voor leerlingen die ze niet zelfstandig of met hulp kunnen?

Hoe kan ik zicht houden op doelen uit een vorig thema voor leerlingen die ze niet zelfstandig of met hulp kunnen?

Wist je dat het mogelijk is om in het IEP LVS doelen te stapelen? In leerjaar 1 en 2, waar de ontwikkeling van vaardigheden bij de leerlingen vaak sprongen maakt, is deze manier van observeren extra waardevol. Het zorgt ervoor dat je eenvoudig kunt bijhouden welke doelen doorlopend aandacht nodig hebben en welke doelen leerlingen al beheersen. Door leerdoelen uit eerdere thema’s steeds mee te nemen, krijg je een helder beeld van de voortgang per leerling zonder dat je telkens opnieuw moet beginnen. Zo kun je ook sneller inspelen op de behoeften van elk kind.

Hoe werkt het stapelen van doelen?
Doelen stapelen betekent dat de leerdoelen uit voorgaande thema’s opnieuw worden aangeboden in elke volgende periode. Bijvoorbeeld:

  • Periode 1: alleen de doelen van periode 1.
  • Periode 2: de doelen van periode 1 én 2.
  • Periode 3: de doelen van periode 1, 2 én 3.

Door doelen te stapelen, zie je in één oogopslag welke doelen door de leerling al worden beheerst en welke nog wat extra aandacht nodig hebben. Dit geeft je het hele jaar door een overzicht van hoe elke leerling ervoor staat, niet alleen per thema.

Praktisch: hoe gebruik je dit in het IEP LVS?

Het IEP LVS onthoudt automatisch de laatste status van ieder doel. Dit betekent dat je niet alle eerdere doelen van een thema opnieuw hoeft in te vullen. Als er niets veranderd is, blijft de informatie gewoon staan. Dit bespaart tijd en maakt het overzichtelijker om elk thema af te ronden.