Bij IEP werken we met ontwikkelscores. Deze vertellen je hoe vaardig de leerlingen zijn, in hoeverre ze de aanboden doelen beheersen en waar op de leerlijn de leerling zich bevindt. Dit kan je helpen om het onderwijsaanbod voor de komende periode inhoudelijk in te richten.
DLE is een vergelijking met het landelijk gemiddelde. Daar proberen we bij IEP zo min mogelijk mee te doen. Toch is DLE soms handig of noodzakelijk, bijvoorbeeld bij het aanvragen van PRO/LWOO of bij het opstellen van een OPP. Voor die leerlingen hebben we DLE toegevoegd. Je vindt de DLE in je LAS (ParnasSys/Esis) en in het IEP LVS bij Menu - Exporteren.
Wat kan je met DLE en wanneer kun je beter de ontwikkelscores gebruiken? Je vindt daarover een uitgebreide uitleg in deze video.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Bij het analyseren kom ik inhoudelijke verschillen tegen tussen versie 1 en versie 2, hoe kan dat?
- Bij een leerling staat ‘geen resultaat’. Wat betekent dit?
- Een leerling heeft minimaal gescoord. Moet ik terugtoetsen?
- Een leerling heeft maximaal gescoord. Moet ik doortoetsen?
- Hoe lees ik de leergroeimeter in het leerlingprofiel?
- Bij het tabblad leergroei en in de dwarsdoorsnede zie ik niets staan. Hoe komt dit?
- Een leerling haalt op een ‘makkelijkere’ toets (<1F-1F-2F) een hogere ontwikkelscore dan op een ‘moeilijkere’ toets (1F-2F). Hoe kan dit?
- Een leerling haalt op een ‘makkelijkere’ toets (<1F-1F-2F) een lagere ontwikkelscore dan op een ‘moeilijkere’ toets (1F-2F). Hoe kan dit?
- Wanneer scoort mijn groep voldoende?
- Hoeveel leergroei mag ik verwachten van een leerling tussen twee toetsmomenten?