Leerlingen die op hetzelfde niveau al een hoge score hebben laten zien, zullen bij een volgende afname niet veel hoger kunnen scoren. Je zou bij leerlingen die de eerste keer 85% of meer goed hebben, een volgende keer de toets van een hoger niveau klaar kunnen zetten.
In een toets van een hoger niveau zitten minder vragen van het lagere niveau en meer vragen van het hogere niveau. Hierdoor kan het zijn dat leerlingen geen vooruitgang laten zien of zelfs zakken in ontwikkelscore. Zijn de leerlingen dan minder vaardig? Nee, de leerlingen laten zien dat ze het aanbod van het hogere niveau nog nodig hebben, om op dit niveau ontwikkeling te kunnen laten zien.
12
10
Was dit artikel nuttig?
Aantal gebruikers dat dit nuttig vond: 11 van 12
Artikelen in deze sectie
- Mogen leerlingen hulpmiddelen gebruiken tijdens het maken van de toets?
- In periode 2 neem ik hetzelfde niveau referentietoets af als in periode 1. Een leerling heeft in periode 1 al heel hoog gescoord. Welke toets neem ik nu af?
- In de ene toets zitten dezelfde vragen als in de andere toets, daarom herkennen de leerlingen sommige vragen. Hoe komt dit?
- Hoe kan ik een resultaat van een leerling verwijderen?
- Waarom heten de toetsen in de middenbouw a en b, en in de bovenbouw versie 1 en versie 2?
- Hoeveel tijd krijgen de leerlingen voor een toets?
- Hoe beoordeel je taalverzorging op papier als een leerling een letter in spiegelbeeld schrijft?
- Kan ik vaker een toets afnemen binnen één periode?
- De leerling heeft de toets per ongeluk te vroeg afgesloten, wat nu?
- Kan ik zowel leestechniek als leesexpressie meten met één tekst, of moet ik beide teksten afnemen?