In periode 2 neem ik hetzelfde niveau referentietoets af als in periode 1. Een leerling heeft in periode 1 al heel hoog gescoord. Welke toets neem ik nu af? In periode 2 neem ik hetzelfde niveau referentietoets af als in periode 1. Een leerling heeft in periode 1 al heel hoog gescoord. Welke toets neem ik nu af?

In periode 2 neem ik hetzelfde niveau referentietoets af als in periode 1. Een leerling heeft in periode 1 al heel hoog gescoord. Welke toets neem ik nu af?

Leerlingen die op hetzelfde niveau al een hoge score hebben laten zien, zullen bij een volgende afname niet veel hoger kunnen scoren. Je zou bij leerlingen die de eerste keer 85% of meer goed hebben, een volgende keer de toets van een hoger niveau klaar kunnen zetten. 
In een toets van een hoger niveau zitten minder vragen van het lagere niveau en meer vragen van het hogere niveau. Hierdoor kan het zijn dat leerlingen geen vooruitgang laten zien of zelfs zakken in ontwikkelscore. Zijn de leerlingen dan minder vaardig? Nee, de leerlingen laten zien dat ze het aanbod van het hogere niveau nog nodig hebben, om op dit niveau ontwikkeling te kunnen laten zien.