Eén tekst per toets is alleen digitaal te lezen, dit heeft te maken met de ankering van de toetsen.
Het ankeren van de toetsen is een procedure waarmee we resultaten van verschillende toetsen met elkaar kunnen vergelijken. Aan elke toets is een ankertekst gekoppeld die steeds na een aantal maanden wisselt. Deze tekst kan per leerling verschillen, ook al maken de leerlingen dezelfde versie van een toets. Deze teksten staan niet in de tekstboekjes; we bieden ze alleen digitaal aan. Zo hoef je niet steeds opnieuw tekstboekjes te printen.
Als je de leerlingen instructie geeft voor de toets, is het belangrijk om er rekening mee te houden. Wijs de leerlingen erop dat er aan het eind of aan het begin van de toets een tekst kan zijn die niet in het tekstboekje staat. Ze lezen deze tekst vanaf het scherm.
NB. De vragen bij deze tekst tellen niet mee voor het uiteindelijke resultaat. We gebruiken deze zogeheten ankervragen uitsluitend om de kwaliteit en de vergelijkbaarheid tussen de toetsen te waarborgen.
Was dit artikel nuttig?
Artikelen in deze sectie
- Mogen leerlingen hulpmiddelen gebruiken tijdens het maken van de toets?
- Waarom staan bij de toets lezen niet alle teksten in het tekstboekje?
- Kunnen leerkrachten aantekeningen plaatsen bij de doelen/observaties in leerjaar 1 en 2?
- Hoeveel observatiemomenten in leerjaar 1 en 2 plan je per jaar?
- Kunnen in leerjaar 1 en 2 ook doelen van groep 3 geobserveerd worden?
- Is er een mogelijkheid om in het observatieinstrument voor leerjaar 1 en 2 eigen doelen toe te voegen?
- Kun je de observaties voor leerjaar 1 en 2 tussendoor opslaan?
- Komen de doelen voor leerjaar 1 en 2 ook op papier?
- In de ene toets zitten dezelfde vragen als in de andere toets, daarom herkennen de leerlingen sommige vragen. Hoe komt dit?
- Hoe kan ik een resultaat van een leerling verwijderen?